Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

37 Pelancongan Di Aceh Yang Menarik Hati

Apa yang sedang membayangkan dalam pikiran anda mendengar nama Aceh? Kota beranda Mekah ini adalah yang paling wilayah Barat Indonesia dan utara paling pulau Sumatera. Wilayah Aceh telah banyak potensi, yang berpotensi alam, dalam perjalanan, budaya, sumber manusia, sehingga sejarah yang panjang dan brilian.

Sekali Aceh adalah sebuah Negara sendiri, yang bergabung dengan kesultanan turki Ottoman, dan sehingga kini masih saling keakraban antara dua wilayah.
Wilayah dengan populasi 4,5 juta penduduk mempunyai banyak pantai yang indah. Peristiwa-peristiwa mengerikan yang pernah terjadi di Aceh, Tsunami pada tahun 2004.

Nah, anda dapat melihat tsunami muzium yang kini telah menjadi salah satu tarikan pelancong di Aceh yang penuh sesak.

Selain tsunami Muzium, masih banyak tarikan pelancong di Aceh yang menarik bagi kita untuk mengeksplorasi.

Terdapat banyak pantai yang indah, air terjun yang indah, tempat untuk menyelam di mana adalah tidak kalah dengan Timur Indonesia, dan banyak lagi tarikan pelancong di Aceh yang kita tidak boleh terlepas ketika cuti tiba.

TARIKAN PELANCONG DI ACEH YANG TIDAK AKAN DIRINDUKAN

Di sini Tempat wisata seru merumuskan beberapa tarikan pelancong di Aceh yang kami menyarankan anda untuk melawat semasa bercuti ke kawasan yang telah khas otonomi:

1. TSUNAMI MUZIUM

Tarikan pelancong di Aceh yang pertama adalah Tsunami Muzium menjadi tempat untuk memperingati peristiwa-peristiwa yang menyayat hati pada tahun 2004.

Ratusan ribu orang-orang mati dan menghilang, rumah di tempat pertumpahan darah, bangunan sekolah dan awam kemudahan rosak.

Bagaimana peristiwa ini sangat menyayat hati tidak hanya untuk Indonesia, tetapi untuk dunia islam.

Bagi anda yang ingin mengunjungi museum sila datang untuk Jalan Sultan Iskandar Muda No. 3, Sukaramai, Baiturrahman Masjid, Museum, Baiturrahman, Banda Aceh, Aceh 23243.

Berikut adalah beberapa dari bilik itu akan melalui ketika ia berada di Aceh Tsunami Muzium :

Lorong tsunami

Pertama fasilitas yang anda lihat adalah sebuah lorong tsunami di mana di lorong anda bisa mendengar suara air dan air yang mengingatkan tentang kedatangan tsunami pada masa itu. Cahaya di lorong tsunami muzium yang terang dan gelap, dewan juga bengkak. Dewan telah dipanggil dengan ruang ketakutan yang menggambarkan ketakutan rakyat Aceh ketika tsunami datang.

Ruang kenangan

Bilik bilik kedua adalah bilik kenangan yang penuh dengan memori, di sini ada 26 monitor yang merupakan simbol yang tsunami yang berlaku pada 26 desember 2004. Setiap memantau akan paparan gambar dan gambar-gambar orang yang menjadi korban dalam tsunami. Paparan dan imej akan disampaikan pada monitor dalam bentuk gambar.

Sumur Doa

Anda juga dapat melihat dengan sumur doa yang telah bentuk silinder dan cahaya terang. Tinggi dari bilik itu 30 meter dan ada 2 ribu lebih banyak nama yang adalah mangsa bencana tsunami.

Nama itu tertulis dan dicetak dalam setiap dinding sumur doa itu. Falsafah ruang ini adalah kuburan massal di sana setelah tsunami. Pengunjung yang masuk ke bilik ini adalah disarankan untuk berdoa selaras dengan nya agama.

Dewan cerobong

Setelah melihat dengan sumur doa, kita dapat melihat jalan cerobong yang direka dengan tingkat yang berliku dan lantai yang tidak rata.

Maksud ini reka untuk menggambarkan takut, bingung, dan putus asa yang dialami oleh orang-orang Aceh setelah tsunami melanda.

Banyak orang-orang yang bingung dengan arah yang akan diambil, kekeliruan ketika mencari beberapa saudara yang hilang, kekeliruan kerana kehilangan harta benda yang pelbagai dia.

Kamar ini juga dikuasai oleh lorong yang gelap yang akan membawa pengunjung menuju ke semula jadi cahaya yang telah falsafah berharap dalam hidupnya.

Jembatan harapan

Nah, setelah melalui semua itu, ada sebuah bilik bernama setelah jembatan harapan.

Di sini anda dapat melihat wujudnya 54 bendera 54 negara-negara yang mengambil bahagian dalam pergaulan dalam membantu orang-orang Aceh terlibat dengan tsunami.

Dalam beberapa bendera yang ada tertulis dengan kata "Perdamaian" yang ditulis berdasarkan bahasa setiap negara.

Perkataan keamanan ia adalah satu gambaran keamanan Aceh dari berbagai perang dan konflik yang berlaku sebelum tsunami hit.

Kehadiran bencana gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Aceh dunia bisa lihat sendiri bagaimana keadaan Aceh dan negara ia membantu mewujudkan keamanan di Aceh.

Mereka juga mengambil bahagian dalam semula Aceh setelah tsunami bencana terjadi.


Bagaimana? Anda berminat untuk melawat tsunami museum ini? Tsunami Museum ini harus dimasukkan dalam senarai tarikan pelancong di Aceh yang akan dikunjungi selama liburan di sini.

2. PULAU RUBIAH 

Tarikan pelancong di Aceh berikutnya adalah Pulau Rubiah yang lebih terletak tepat di Sabang, barat laut dari Pulau Weh.

Pulau ini dinamakan sempena Pulau Rubiah adalah berdasarkan pada batu nisan yang ada di pulau itu.

Di Pulau ini, anda boleh melakukan aktiviti menyelam dan snorkeling bersenang-senang di sini. Di dalam air keindahan Rubiah pulau ini sangat menakjubkan, di mana terdapat 14-15 kehidupan laut sekarang dilindungi di Indonesia.

Keindahan pelbagai ikan tropis dan cantik terumbu karang dan berwarna-warni yang kita bisa nikmati di bawah laut ini Rubiah pulau.

Khas untuk pasangan pengantin, di sini anda boleh bulan madu yang tidak akan dilupakan. Bulan Madu anda pasti akan menjadi berbeda dan akan dikenang seumur hidup.

3. PANTAI IBOIH 

Selain Rubiah Pulau, anda boleh juga melawat Pantai Iboih, yang kecantikan adalah luar biasa. Bahkan pantai  Iboih adalah yang paling indah di pantai di Aceh.

Keindahan pantai ini pasir putih dan halus dan air pantai Iboih Biru atau biru terang, sangat senang apabila anda boleh berlama-lama di pantai ini.

Pantai sangat cantik tab 'syurga' adalah sangat sesuai untuk dikunjungi oleh pasangan pengantin baru untuk bulan madu. Suasana yang tenang dan indah untuk membuat hati kita akan aman. Dunia akan seolah-olah milik kita berdua.

Anda juga boleh menikmati keindahan kehidupan laut di Pantai ini. Aktiviti snorkeling menyelam dan kau boleh lakukan di sini, walaupun tanpa menyelam kau boleh menikmati kecantikan di dalam air dari pantai ini, karena air ini sangat jelas.

Anda akan dijamin untuk berlama-lama di pantai ini. pantai Iboih ini terletak di tepi barat Weh Pulau. Tepat di Kampung Iboih, Daerah Sukakarya Daerah, Sabang, Wilayah Banda Aceh.

4. MASJID RAYA BAITURRAHMAN

Masjid Raya Baiturrahman menjadi tarikan pelancong di Aceh depan. Masjid yang telah mula menjadi dibina sejak 1612, ini yang sesuai agama tarikan pelancong yang perlu anda tidak terlepas.

Ini masjid ketika tsunami yang kemudian menjadi tempat masyarakat untuk berteduh. Masjid yang sangat bersejarah bagi orang-orang Aceh dibina oleh Sultan Aceh pada masa itu, iaitu Sultan Iskandar Muda.

Sekarang masjid Raya Baiturrahman ini ikonik kota Aceh. Bangunan utama masjid adalah putih dengan berwarna hitam kubah.

Bangunan utama masjid akan dikelilingi oleh tujuh menara itu juga mempunyai sebuah kubah hitam di atasnya.

Kehadiran besar renang disertai oleh pancuran air di depan masjid boleh menambah gambaran keindahan masjid.

5. AIR TERJUN BLANG KOLAM

Air terjun Blang kolam menjadi tarikan pelancong di Aceh yang adalah yang pertama dalam bentuk air terjun.

Air terjun Blang kolam terletak di sidomulyo kampung, nisam antara Kecamatan Kuta Makmur, utara aceh daerah, Aceh. Untuk perjalanan lokasi wisata ini mengambil masa kira-kira 30 minit dari ibu Aceh.

Air terjun ini mesti dimasukkan dalam senarai tarikan pelancong di Aceh yang anda akan melawat. Tempat ini masih cantik dan dipelihara pasti akan membuat tenang perasaan.

Air terjun ini juga dipanggil kembar jatuh karena ada dua aliran air terjun. Air terjun Blang kolam mempunyai tinggi sekitar 75 km.

Keunikan tarikan ini adalah pengunjung boleh menikmati keindahan alam sekitar dengan cara camping.

Tetapi bagi pelancong yang ingin camp perlu meminta izin terlebih dahulu untuk pengurus persekitaran dan juga membayar biaya sekitar 5 ribu per orang.

6. AIR TERJUN SUHOM

Air terjun suhom menjadi tarikan pelancong di Aceh depan. Air terjun ini terletak di Kampung Suhom, Kecamatan Lhoong, Kabupaten Aceh besar, Wilayah Nanggro Aceh Czech.

Sesungguhnya, untuk mencapai air tejrun ini memerlukan tambahan perjuangan yang tidak mudah, karena kita harus pergi naik dan turun bukit. Sepanjang jalan ke air terjun, pengunjung akan melihat gunung bernama Paro dan Kulu.

Namun tenang, setelah sampai ke air terjun, ini semua akan berhasil, perniagaan dengan serta-merta akan hilang setelah kami membuang tubuh kita air terjun adalah sama dengan kolam renang peribadi.

7. DANAU LAUT TAWAR

Tarikan pelancong di Aceh berikutnya adalah danau laut tawar yang terletak di Gayus tanah tinggi di Pusat Aceh regency. Barat pantai ini adalah bandar Takengon, kota Takengon adalah ibu dari Pusat Aceh.

Tasik dengan kawasan kira-kira 5,472 university ekar dan panjangnya sampai sehingga 3,219 km ini menjadi salah satu tempat wisata di Aceh akan terlepas.

Pelancong boleh melihat danau dari tanah tinggi pusat, dari tanah tinggi ia boleh melihat bagaimana keluasan danau. Itu pemandangan yang cukup indah, merasakan pengunjung tidak akan kecewa untuk menikmati pemandangan di sekitar danau apabila dilihat dari ketinggian yang cukup menakjubkan.

8. PANTAI LHOKNGA

Pantai Lhoknga menjadi tarikan pelancong di Aceh tambahan pula, anda tidak terlepas. Pantai ini telah pemandangan yang indah, air jernih dan pasir putih pantai yang bersih.

Pantai ini cukup dekat dengan kota Banda Aceh, dengan hanya jarak sekitar 20 km kita boleh mencapai pantai ini dari Kota Banda Aceh. Yang menarik pantai ini adalah air dari pantai dan biru.

Pantai Lhoknga telah pantai yang agak condong supaya ia boleh digunakan sebagai tempat untuk melakukan pelbagai sukan pantai atau main pasir.

Dan sekali lagi, para pelancong juga surfing di pantai karena ombak di pantai ini adalah cukup mencabar, boleh sampai 1,5 – 2 meter.

Lewat petang anda boleh lihat pemandangan Pantai Lhoknga indah. Ada matahari terbenam yang indah dan boleh lihat di pantai ini.

Karena keindahan matahari terbenam bukan sesuatu yang luar biasa pada petang pantai selalu sesak dengan pengunjung.

9. RUMAH CUT NYAK DIEN 

Rumah Cut Nyak Dien, anda boleh membuat sebagai pelancong destinasi sejarah di Aceh, terutama jika anda bercuti dengan anak-anak, perkenalkan angka pahlawan adalah sangat penting untuk tumbuh cinta perjuangan pahlawan dan negara.

Cut Nyak Dien sangat terkenal sebagai salah satu wanita yang wira yang menentang belanda penjajah di bumi beranda mekah.

Di Muzium ini pelancong boleh melihat arkib dia berjuang dalam perjuangan untuk mengusir belanda penceroboh. Tetapi malangnya rumah adalah hanya sebuah replika kerana rumah asal telah dibakar pada tahun 1896.

Ada bagian yang masih asal di antara mereka adalah baik di mana bibir yang baik yang boleh mendapatkan untuk kedua lantai Rumah Cut Nyak Dien.

Walaupun ia hanya replika kau masih akan mencari nilai yang positif sementara di tempat ini. Alamat: Kampung Lampisang, Sub-Daerah Peukan Bada, Aceh Besar.

10. TAMAN HUTAN RAYA POCUT MEURAH INTAN

Tarikan pelancong di Aceh depan yang cukup menarik bagi kami untuk mengunjungi, iaitu dalam bentuk taman hutan.

Nama Taman hutan Raya Pocut Meurah Intan itu sendiri adalah nama seorang bangsawan wanita keturunan Kesultanan Aceh dan dikenali sebagai pejuang berani menentang belanda.

Ini taman sendiri masuk dalam 2 kawasan pentadbiran, iaitu Aceh besar Daerah dan juga Daerah Pidie. Di mana jarak adalah tentang 70 km dari kota Banda Aceh, dan kawasan park adalah tentang 6300 ha dan ada pelbagai yang asli kekayaan flora dan fauna yang ada di dalamnya.

Tarikan di sini tidak hanya Itu sendiri tetapi terdapat berbagai macam tempat lain yang menarik. Tarikan di Tahura Pocut Meurah Intan adalah sebagai berikut:

  • Air terjun air panas.
  • Kawah belerang.
  • Tebing batu decker.
  • Lantai rocky mountain.
  • Gunung gajah.
  • Batu monyet.
  • Empangan belanda warisan, dan sebagainya.

Wah cukup lengkap bukan? Sangat sayang tidak dilawati

11. AIR TERJUN KUTA MELAKA

Air terjun kuta melaka menjadi tarikan pelancong di Aceh yang anda boleh kunjungan berikutnya. Air terjun ini terletak di Kampung Samahani. Kecamatan Kuta Malaka, Aceh Besar Daerah.

Dari Banda Aceh kita hanya perjalanan selama 20 menit untuk sampai ke Kampung Samahani.

Walaupun begitu, pelancong yang ingin pergi ke air terjun ini mengambil masa beberapa jam kerana lokasinya di bukit-bukit nan tinggi.

Air terjun ini terletak pada ketinggian 600 meter di atas permukaan laut dan juga bertingkat. Tahap ini air terjun boleh mencapai 17 tahap di ketinggian yang berbeza.

Dalam usaha untuk sampai ke lokasi ini, pengunjung harus melakukan perjalanan medan yang curam dan perlu lebih berhati-hati di mendaki bukit di mana air terjun terletak.

12. TUGU NOL KILOMETER

Tugu Nol Kilometer menjadi salah satu tarikan pelancong di Aceh yang anda tidak terlepas. Biasanya orang-orang yang berkunjung ke Aceh mengambil waktu untuk gambar-gambar di monumen ini sebagai kenang-kenangan yang mereka telah mencapai titik nol Indonesia.

jadi, kurang lengkap jika bercuti kepada Aceh tetapi tidak mempunyai gambar di latar belakang monumen ini.

Lokasi tugu terletak di Kampung Iboih perlombongan bijih timah Ba com, Kec. Sukakarya, Sabang Bandar, Weh Pulau, Aceh.

Jarak antara tugu nol kilometer dan Kota Sabang adalah tentang 29 km dan mengambil masa kira-kira 55 menit dengan menggunakan kenderaan.

Menyediakan yang terbaik menimbulkan anda pada titik ini.

13. PULAU BATEE

Pulau Batee menjadi tarikan pelancong di Aceh berikutnya yang anda boleh kunjungi. Lokasi pulau ini di Daerah Aceh besar, Wilayah Banda Aceh.

Untuk mencapai eksotik ini pulau pelancong perlu menggunakan bot untuk menyeberangi laut dengan anggaran masa perjalanan yang terletak di sekitar 20 menit dari kota pusat Banda Aceh.

Pulau indah ini selalu sesak oleh pelancong yang libur saat akhir pekan atau semasa cuti musim tiba.

Karena memang pulau ini sangat sesuai untuk melayani sebagai tempat untuk bercuti, dengan gelombang tenang, keadaan pantai agak landai, jadi ia sangat sesuai jika anda pergi di sini dengan keluarganya atau pasangan tercinta.

14. PULAU KELUANG

Di samping itu ke pulau Batee, pulau Keluang juga anda boleh membuat sebagai objek wisata di Aceh untuk menghabiskan masa romantik dengan pasangan tercinta anda.

Pulau ini terletak di dalam Daerah Jaya, Regency Aceh Jaya, Banda Aceh. Pulau itu ada kurang eksotis dengan pulau Batee juga menawarkan menarik liburan di pantai berpasir putih, batu-batu besar tersusun di pinggir pantai, dan juga hijau pokok-pokok yang tumbuh di sekeliling tapak.

Di samping itu, sekitar pulau juga ada yang lain pulau-pulau yang tidak kurang kecenya. Nama Pulau Sudheun.

Untuk mencapai lokasi ini, pertama-tama anda harus cuba untuk menarik kenderaan anda ke arah yang Menyeberang Jalan Banda Aceh – Geurutee. Selain itu, anda boleh meneruskan perjalanan anda menggunakan perahu hanya mempunyai keupayaan 4 orang. Mengambil masa kira-kira 15 menit perjalanan. Dan setelah itu, sehingga ia ke lokasi.

15. GOA SARANG

Jika anda ingin cuti untuk menikmati pulau ini sebagai pulau ini adalah swasta maka kau bisa pergi sekitar goa, Sarang lokasi masih ada di pulau Kaluang.

Dari gambar pada kita bisa melihat bagaimana kegembiraan boleh berenang dan mandi di sekitar gua Sarang mana air adalah jelas.

Untuk mencapai goa memang perlu sedikit perjuangan, plus tidak ada lembaga arah. Oleh itu, anda harus bertanya kepada penduduk tempatan supaya tidak tersesat.

Anda harus melewati jalan trekking ke jalan berbatu syarat. Di samping itu, kau harus melewati tebing curam dan batu-batu. Perjuangan ke arah ke lokasi Goa, Sarang akan dibayar dengan seberapa segera seperti yang kita lihat keindahan langit Goa dan air laut jelas kaca hijau biru.

16. PERLOMBONGAN BIJIH TIMAH SEUKEE

Tarikan pelancong di Aceh yang lagi hits berikutnya adalah terumbu karang yang terletak di bagian barat pantai Momong. Perlombongan bijih timah Seukee terletak di dalam Daerah Lhoknga, Kabupaten Aceh besar, Banda Aceh.

Kawasan tempat juga terkenal di seluruh masyarakat sebagai tempat memancing yang paling perintah. Oleh itu, jika anda tidak ingin melewatkan momen ini seru, kau harus membawa peralatan memancing dari rumah.

Di samping itu untuk menikmati salah satu yang terbaik tempat untuk memancing, di sini anda juga bisa menikmati pemandangan Pantai Momong dari ketinggian. Plus keindahan matahari terbenam yang menakjubkan dari lokasi ini. Ombak laut agak tenang.

Warna air juga agak hijau biru. Dan yang paling penting, di sini banyak ikan. Tempat ini menjadi tujuan wisata kawasan untuk yang anda mahu untuk mendapatkan suasana yang menenangkan.

17. PULO ACEH

Di Daerah Pulo Acah kau bisa menemukan banyak tempat yang memukau dalam bentuk pantai eksotik.  Antara pantai seperti Palm Beach, Pantai Deumit, Pantai Deudap, Pantai r nilai Reuyeng Pantai, Pasi Raya, Pantai Meulingge, Pantai Balu Pantai, r nilai Raya, Pantai Pasi Lambaro, Pantai Pasi Raya, Pantai Mata-iaitu, Pantai Krisek, Pantai Lapeng dan beberapa teluk tidak kurang cantik.

Pulo Aceh sub-daerah sendiri terletak di dalam Daerah Aceh besar, Wilayah Banda Aceh. D Sesungguhnya, Aceh adalah agak terkenal di laut pelancongan, ia adalah tidak heran yang banyak pelancong yang berkunjung ke sini untuk menghabiskan waktu berliburnya.

Di pantai ini anda boleh melakukan snorkeling dan menikmati panorama yang indah di bawah air. Terumbu karang masih terjaga. Hidupan laut telah cukup lengkap.

Liburan anda pasti akan lebih menyenangkan dan tidak dapat dilupakan.

18. AIR TERJUN PRIA LAOT

Tarikan pelancong di Aceh berikutnya adalah air terjun orang laot terletak di Kampung Pria Laot, Sabang, Wilayah Banda Aceh. Jika anda berangkat dari pusat kota Sabang, maka anda harus perjalanan jarak kira-kira 12 km untuk sampai ke lokasi.

Air terjun yang indah dan menakjubkan ini telah tersendiri bentuk untuk kebangkitan itu. Di samping itu, di sini juga ada kolam itu posisi yang tepat di bawah air terjun.

Di kolam ini kau boleh berenang dan mandi sebanyak seperti kolam renang peribadi di alam, dan sangat menyenangkan. Untuk fasilitas agak lengkap, mulai dari tempat lain, tempat ibadah, dan juga gerai makanan yang ada di sekeliling tapak.

19. AIR TERJUN TANSARAN BIDIN

Selain itu, anda boleh juga melawat air terjun transaran Bidin yang ketinggian mencapai 50 meter. Air terjun Transaran bidin di Kampung Tansaran Bidin, Daerah Bandar, Bener Meriah Regency, Wilayah Banda Aceh.

Untuk mencapai air terjun ini mengambil sedikit perjuangan, di mana akses jalan ke air terjun Tansaran Bidin tidak begitu baik. Anda harus perjalanan dengan melalui jalan setapak untuk sekitar 1.5 jam.

Memenatkan perjalanan akan dibayar keluar ketika kami sampai di tempat ini. Untuk hobi anda adalah trekking, air terjun anda boleh dimasukkan ke dalam senarai tarikan pelancong di Aceh yang anda akan melawat.

20. AIR TERJUN TAHURA SARI

Tarikan pelancong di Aceh masih lagi dalam bentuk air terjun di Lembah Seulawah, Aceh besar. Air terjun Tahura Sari telah bertingkat unik.

Air terjun yang indah adalah set sedikit di dalam dan perlu tambahan berjuang untuk dapat sampai ke air terjun ini.

Sedangkan air terjun Tahura Sari memiliki kecantikan yang sangat menawan. Kita harus melewati berbagai rintangan karena air terjun ini terletak agak jauh dari tempat letak kereta. Sebenarnya, anda perlu untuk pergi ke hutan agak padat.

Walaupun begitu, tarikan ini kekal untuk menjadi yang sangat baik dan selalu ramai dikunjungi oleh pengunjung. Nah, jika anda ingin di sini, maka anda harus menyediakan uang yang berjumlah ke Rp. 10.000,00 sebagai bayaran untuk memasuki tarikan ini. Selepas membayar yuran, anda akan dipandu oleh renjer Hutan untuk membawa anda ke lokasi.

21. KUALA PARET PANTAI

Kuala Paret anda boleh dimasukkan ke dalam senarai tarikan pelancong di aceh yang akan anda exploration. Tarikan yang memiliki keindahan yang memukau adalah sangat menarik bagi kita untuk menjelajah lebih jauh.

Di sini anda akan menemukan dinding batu alam itu mengalir sungai air agak berat. Dinding batu bentuk besen yang menyerupai sebuah kolam, supaya kau bisa membuat lebih baik menggunakan ia untuk berenang.

Lokasikuala paret beach adalah di Kampung Kaloi, Tamiang Hulu, Aceh besar. Dan sesungguhnya, dalam pentadbiran, anda masih dalam bidang minyak kelapa ladang PT. Amp. Jarak yang cukup jauh dari pusat bandar Kuala Simpang, yang kira-kira tiga jam perjalanan dengan menggunakan kenderaan.

22. LINGKOK KUWIENG

Tarikan pelancong di Aceh yang akan datang adalah sebuah lembah gorge di Daerah Padang Tiji, Kapupaten Pidie, Banda Aceh. Nama tarikan ini adalah Lingkok Kuwieng.

Untuk mendapatkan di sini, kita harus melakukan perjalanan untuk 1,5 jam dari pusat Kota Pidie. Jadi mendapatkan di tarikan Lingkok Kuwieng, anda akan dikenakan Rp. 10.000,00/ orang.

Setelah kami tiba di pos jaga, kita masih perlu berjalan menuruni lereng lembah untuk mencapai lokasi ini. Jumlah waktu yang anda perlukan adalah kira-kira 1 jam perjalanan dengan melalui jalan batu-batu. Walaupun rasanya begitu melelahkan, tapi semua akan dibayar bila anda melihat keindahan Lingkok Kuwieng ini.

23. KUALA MERISI

Ia ternyata bahawa Aceh masih mempunyai banyak pantai yang indah untuk tidak boleh terlepas, salah satu yang Kuala Merisi yang menjadi salah satu tempat untuk menikmati pantai dengan suasana yang tenang juga tenang.

Kuala Merisi sendiri terletak di tempatan istimewa yang terkenal Kampung, sub-Daerah Krueng Sabee. Dengan pantai yang panjang dan ombak kecil pantai Kuala Merisi ini sangat sesuai untuk bermain air di tepi pantai.

Di sini, pelancong boleh menikmati ombak dari tepi pantai oleh rolling keluar tikar, merasa sejuk pantai angin. Tidak jarang tarikan pelancong yang satu digunakan untuk lokasi surfing karena gelombang yang sangat sesuai untuk sukan air.

24. PULAU DIBAKAR

Nama itu juga Hirst itu cukup unik untuk didengar. Bagaimanapun gosong Pulau ini tidak terletak di Ribu Pulau, tetapi sebuah pulau yang terletak di dalam daerah kecil Susoh Aceh Barat Daya

Dari Daerah Modal, Blangpidie Dibakar Pulau mengambil masa kira-kira 15 menit memandu sebelum akhirnya tiba di Dermaga, perlombongan bijih timah Serangga. Jadi kecil Gosong Pulau kelihatan banyak.

Sebenarnya, dari dermaga yang biasa digunakan oleh lokal nelayan ia mengambil masa kira-kira 20 minit untuk berlayar ke Pulau Gosong. Dari pantai tanah besar Sumatra surf agak tenang sebelum akhirnya mendekati gawang.

Ombak mencapai 3 meter dengan kecepatan angin membuat perahu nelayan yang menaiki pengunjung nyata goyah. Memancing Perahu dengan kapasiti 15-20 penumpang memasang tarif Rp 450 ribu orang pulang-pergi.

Malangnya, pulau ini cantik dan mempesona lagi mempunyai apa-apa kemudahan jadi ia harus membawa pasokan mereka perlukan sebelum berlayar. Panggil ia snorkel gear, makanan, dan peralatan untuk berdoa bagi umat islam. Dibakar pulau dikunjungi oleh banyak orang muda, terutama saat akhir minggu ini dan satu cuti musim tiba.

25. LAMPUUK PANTAI

Lampuuk pantai menjadi tarikan pelancong di Aceh tambahan pula, anda tidak terlepas. Pantai ini telah kecantikan yang tidak kalah dari pantai di Bali.

Lampuuk pantai juga dipanggil sebagai pantai di Kuta Aceh. Lampuuk pantai itu sendiri telah lama pantai, yang adalah sekitar 5 km dari selatan ke utara dengan pasir putih lembut dan karang di tebing di hujung pantai. Banyak kegiatan apa yang bisa Kau lakukan di pantai ini terdiri dari surfing, matahari, berenang dan juga main banana boat.

Selain aktiviti di pantai yang, anda bisa juga aktiviti pemuliharaan penyu di pantai ini. Kau boleh bergabung dan anak-anak ke dalam laut. Jika tidak berpuas hati untuk menikmati Pantai Lampuuk dalam satu hari, Anda boleh tinggal di pondok di kawasan pantai. Selain lagi menikmati keindahan pantai ini, Anda juga boleh memenuhi perut dengan pelbagai makanan laut di warung di sekitar pantai.

Lampuuk pantai terletak di Kampung Meunasah Masjid, Lhoknga, Aceh besar. Harga masuk adalah 3,000 Rupiah.

26. PANTAN TERUNG

Jika anda ingin menikmati keindahan Pusat Aceh dari ketinggian, anda boleh mengunjungi Pantai Terung yang bukit yang digunakan untuk melihat keindahan Pusat Aceh dari atas. Ini tempat wisata yang terletak pada ketinggian 1830 meter di atas permukaan laut. Jangan lupa untuk membawa jaket dan pakaian hangat karena udara adalah agak sejuk.

Keindahan panorama dari bukit ini sangat memukau, kau juga boleh Laut Tawar Tasik yang menyerupai gergasi kawah dari atas bukit ini. Di sini, Anda boleh juga menikmati pemandangan matahari terbit dan terbenam sangat cantik. Jadi, siapkan kamera anda dan menangkap saat ini.

Pantan Terung terletak di sebuah puncak bukit Dataran tinggi Gayus Takengon Daerah web naungan c Pusat Aceh Daerah. Bagaimana? Anda berminat untuk menikmati kecantikan Pusat Aceh dari atas ketinggian?

27. FORT ISKANDAR MUDA DAN FORT INDRAPATRA

Tarikan pelancong di Aceh yang tidak kurang menarik bagi kami untuk mengunjungi berikutnya adalah benteng iskandar muda dan fort indrapatra terletak di kampung Ladong Kecamatan Mesjid Raya, Aceh besar Daerah.

Fort Indrapatra itu sendiri adalah pertahanan benteng yang dibangun sejak Kerajaan Lamuri yang hindu kerajaan pertama di Aceh.

Fort Indraparta ini adalah peninggalan dari Hindu kerajaan yang terletak di pantai perlombongan bijih timah Batee pantai, tepat di kampung Ladong Kecamatan Mesjid Raya, Aceh besar Daerah.

Masih dekat dengan castle Indraparta, ada juga merupakan elemen dari benteng adalah Fort Iskandar Muda. Di Fort Iskandar Muda, ada dua telaga yang dinaungi oleh kubah-berbentuk bangunan. Fort Iskandar Muda yang berurusan langsung dengan Selat Sini. Jika Kau ingin mengunjungi kastil ini, Anda boleh menggunakan transportasi umum untuk Krueng Raya. Jarak adalah hanya sekitar 20 km dari Banda Aceh.

28. LATIHAN GAJAH PUSAT SARI

Selain Terapung, ia ternyata bahawa di Aceh ada juga banyak gajah yang sekarang penduduk terus menurun. Kau tahu, ketika Aceh Kerajaan yang dipimpin oleh Sultan Iskandar Muda, Aceh telah kira-kira 40.000 ekor gajah pasukan terlatih.

Pertama gajah digunakan untuk tujuan ketenteraan tetapi sekarang ini gajah dilatih untuk tujuan menghilangkan liar gajah yang boleh membahayakan penduduk di sekitar hutan. Gajah-gajah telah dilatih Gajah Pusat latihan Sari.

Latihan gajah pusat Sari terletak di dalam Daerah Aceh besar. Di sana, gajah dilatih untuk menjadi tunduk. Tidak hanya penurut, gajah ini juga dilatih untuk bermain sepak bola. Anda dapat mencoba untuk menunggang gajah di sekeliling tapak.

29. AIR TERJUN PEUKAN BILUY 

Masih di Aceh besar, ada air terjun Peukan Biluy yang juga sayang kepada nona. Asli objek pelancongan terletak di Kampung Biluy, Rakyat Kamal, dan juga satu kegemaran rekreasi tempat bagi penduduk tempatan.

Seperti pelancong yang ingin mengunjungi air terjun eksotik ini, anda perlu berjalan kaki tangga sebanyak 172 buah-buahan dengan rata-rata 45 derajat.

Setelah tsunami 24 desember 2004, jalan ke air terjun Peukan Biluy rosak teruk juga bukit-bukit yang banyak yang telah hilang tetapi telah dibaiki.

30. GUA LOYANG KORO

Gua Lorang Koro tarikan pelancong di Aceh depan yang sayang kepada kami terlepas. Gua ini terletak di tepi danau laut tawar adalah ibu kota Aceh dengan jarak kira-kira 5 km sebelah timur dari ibu kota takengon.

Goa loyang Koro menjadi salah satu kegemaran pelancong destinasi masyarakat sekitar masyarakat kerana ia adalah sangat indah dan begitu indah itu pada akhir minggu selalu sesak oleh pelancong untuk menikmati liburan dengan keluarga tercinta.

Gua ini terletak di kaki Gunung Birahpanyang, turun ke bawah kira-kira 15 meter melalui garis pantai dari jalan ke daerah. Bintang-bintang, gua ini juga mempunyai kedalaman kira-kira 110 meter, untuk masuk ke dalam gua boleh dikunjungi oleh pejalan kaki.
Itu lokasi yang tepat gua ini di Kampung Toweren, Daerah Lut Tawar, lingkungan sekitar Danau Tawar.

31. GUA PUTERI MUNTAH

Masih tarikan pelancong Gua, ada satu lagi yang menarik gua untuk membuat perjalanan kami destinasi di Aceh tepat di Pusat Aceh yang terletak di kaki bukit daerah kemontokan ke arah untuk Nosar kira-kira sekitar 2 km dari ibu kota Central Aceh Daerah.

Ada yang menarik cerita belakang nama Gua ini, seharusnya tidak ada hubungannya dengan lagenda Puteri Muntah datang dari tanah Gayus, yang mengisah seorang putri raja menyakai seorang pangeran dari kerajaan lain dan merayu ibu bapa-nya untuk mereka yang sudah menikah, orang tua pertama puteri tidak menyetujui karena negara prince sangat banyak tetapi puteri dan putera adalah sangat ditentukan untuk berjuang untuk cinta, akhirnya mereka menikah.
Selepas menikah puteri telah untuk tinggal bersama-sama dan dalam kerajaan suaminya. Puteri muntah tolong katakan selamat tinggal untuk orang tuanya dan diiringi dengan pengawal peribadi, bahkan jika jantung sangat sedih ibu bapanya juga harus membiarkan pergi dari anaknya.
32. CAGAR ALAM JANTHO
Cagar alam jantho dapat anda masukkan ke dalam senarai tarikan pelancong di Aceh yang menarik untuk melawat. Ini cagar alam terletak dalam jarak 50 km dari pusat bandar Banda Aceh. Itu lokasi yang tepat di Kota Jantho, Aceh besar, Aceh.

Ini cagar alam ada pelbagai Flora dan Fauna hidup dalam simpanan. Waktu terbaik untuk melawat pada bulan April s/d pada bulan ogos (Musim Kering) untuk menikmati pemandangan / panorama yang indah.

Pelbagai flora dan fauna dari Pinus, Mampre, air Mawar, Gleum, Bremen, Sampang, Ara, Ridley, Medang, Kayu hitam, Beringin, Meranti, Asahan, Anak hutan, Tampu, tempatan istimewa yang terkenal, Medang ara, Lukup, Lihat, Lawang, Semiran, Dahsyat, Jenarai, Kerakau, Rengen, Merbau. Ketika kepelbagaian fauna boleh didapati seperti gibbons, Gibbons, harimau dahan, Kucing Hutan, Rusa, Antelope, mouse Rusa, Napu, Gajah, Kambing, Hutan, Bear, Tenggiling, kongkang, Kuao.


33. TARIKAN PUTROE ALOH

Tarikan pelancong di Aceh berikutnya adalah Putroe Aloh, yang terletak di dalam Daerah Alur Sungai Pinang. Tarikan ini juga dikenal dengan nama Pucok Krueng.


Dipanggil Pucok Krueng, kerana ia adalah sungai di kawasan ini terletak di hulu (Pucok : hulu, Krueng sungai).

Ketika memberikan nama Putroe Aloh tidak boleh dipisahkan dari kisah Malem Diwa dan 7 puteri atau Jake Tarun dan Tujuh Malaikat. Tarikan asli dalam Pucok Krueng ini masih sangat indah.

Jelas sungai dengan kebun pala seluruh dia dijamin untuk membuat rasa bersantai selepas kerja pergi dengan serta-merta.

34. GUNUNG SEULAWAH AGAM

Ketika anda berada di Daerah Aceh besar, tidak ada salahnya untuk melawat Gunung Selawah Agam mempunyai banyak flora dan fauna.

Seulawah Agam adalah Gunung yang sangat kaya dalam pelbagai jenis Flora dan Fauna. Ada banyak, pelbagai flora dan fauna memanggilnya Harimau Sumatra, Kedih, Enggang Burung, dan Jamur serta berbagai spesies dan satwa liar yang lain.

Seulawah Agam dan kembar Seulawah Inong pelan akan menjadi kawasan konservasi.

Bagi anda yang memiliki hobi yang digantung partikel gunung, mencoba untuk menaklukkan gunung seulawah agam, untuk laluan mendaki gunung Seulawah Agam memang dikenal tidak terlalu sukar.

Jalan-kurangnya sukar hanya sejauh 500 meter dengan tingkat kecuraman mencapai 70 derajat. Selepas itu, pelancong akan mendapatkan yang indah pemandangan yang indah dan laluan mendaki agak mudah.

35. GUNUNG BORNI TELONG

Di samping itu ke gunung Seulawah Agam, kau juga boleh memanjat gunung borni telong tengah Daerah Bener Meriah. Gunung Burni Telong gunung gunung berapi yang aktif itu meletus di 7 desember, tahun 1924, yang menyebabkan kerosakan teruk persekitaran di kawasan sekitarnya ada pengecualian tanah pertanian Dan pelbagai kampung-kampung.

Gunung hanya selitar 5 KM dari Redeolong yang ibu kota Kabupaten dari Bener Meriah dan juga Terbang Rembele, Untuk mencapai Gunung Burni Telong terdapat laluan yang anda boleh gubakan, salah Satu dari mereka adalah Edelwais ( sepanjang jalan terlalu besar dengan pelbagai jenis bunga Edelwais atau bunga abadi ).

Landasan yang bermula di Jalan Utama Takengon-Bireun sebelah lereng Burni Telong terletak di kampung Bandar Lampahan. Jika Anda ingin mendaki Gunung Burni Telong anda harus berunding dengan beberapa pemuda yang berada di sekeliling Gunung atau kau bisa membawa salah satu dari mereka. Karena ingat bahwa garis-garis dan lasak kawasan itu anda harus mengemudi.

Bagaimana? Anda merasa tertantang untuk menaklukkan gunung ini?

36. PULAU SEUMADU

Tarikan pelancong di Aceh berikutnya adalah pulau Seumadu lokasi yang tepat di Daerah Muara Satu yang telah ibu Kota Lhokseumawe.

Pulau ini adalah salah satu tempat wisata di Aceh sering dikunjungi oleh pelancong dari berbagai daerah. Seumadu Pulau telah panorama kecantikan menakjubkan.

Ketika anda tiba di pulau anda akan disambut dengan pasir putih dan air laut biruyang akan menceriakan mata anda.

Tarikan ini milik tarikan pelancong yang sangat lengkap karena ia telah lengkap kemudahan. Anda boleh mencari makan di rumah dan memberikan kemudahan karaoke untuk kamu dan keluarga anda sambil menikmati menyanyi bersama-sama lain kemudahan hiburan, iaitu perahu itiknya yang Anda boleh sewa untuk mendapatkan sekitar. Bagi anda yang punya hobi memancing tempat-tempat ini adalah pilihan yang tepat untuk anda.

37. AKTIVITI MENYELAM TARIKAN DI PULAU WEH

Tarikan pelancong di Aceh terakhir kami adalah pulau Weh yang menakjubkan, terutama di dalam air kehidupan laut. Keindahan alam bawah laut pulau Weh, ini akan membius siapa pun yang melihat mereka.

Terdapat banyak terumbu karang cantik dan hidup-hidup. Untuk menyokong kemudahan di pulau itu juga lengkap, ada sebuah pondok kayu yang Anda boleh sewa dengan sangat murah, bahkan ada bungalow yang sangat mahal jika Kau mau. Ada banyak pilihan penginapan untuk pencinta perjalanan waktu untuk tiba di Pulau Weh.

Bagaimana? Kira-kira di mana adalah tarikan pelancong di Aceh di atas semua itu, anda akan melawat? Atau jika kau punya waktu liburan yang cukup anda dapat mengunjungi sepenuhnya. Wow, pasti pengalaman yang tidak akan lupa untuk seumur hidup.

Itu tarikan pelancong di Aceh yang kami cadangkan untuk anda. Mungkin berguna.

Catat Ulasan for "37 Pelancongan Di Aceh Yang Menarik Hati"