Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pantai Sumur Tiga, Pantai yang paling indah di Hujung Indonesia

Pantai Sumur Tiga adalah tujuan wisata yang anda harus mengunjungi ketika bercuti untuk Sabang. Keindahan Pantai Sumur Tiga yang tidak kalah dengan pantai yang lain punya ketertarikan untuk pelancong dalam bahkan pelancong asing.
Pantai Sumur Tiga-Sabang
Pantai bersama-sama 2 km dihiasi regangan pasir putih melihat mempesonakan disertai gelombang biru roll roll. Air laut kelihatan jelas disertai dengan terumbu karang di dasar laut itu memancarkan warna eksotik apabila terdedah kepada cahaya matahari lagi menambah untuk keindahan pantai ini.

Ingin tahu dengan keindahan tujuan wisata di hujung Indonesia? Berikut informasi tentang pantai Sumur Tiga anda harus tahu.

1. Sekilas dari Pantai Sumur Tiga

Pantai ini dinamakan Pantai Sumur Tiga kerana ada 3 wells di dalam kotak besar pantai. Bagaimanapun, setelah nah adalah mengeluarkan air bersih bukan di air garam. Sumur yang telah berumur lebih atau kurang berpuluh-puluh tahun ini tidak bekerja lagi. Sekarang sumur itu dianggap sebagai sebuah peninggalan sejarah. Pantai ini adalah unik karena ia mempunyai nilai sejarah sendiri.

Pantai Sumur Tiga hadiah keindahan alam nautical dengan alam sekitar. Hijau pohon kelapa di pantai membuat suasana di pantai jadi ia kelihatan sangat cantik memberikan mata yang sangat sangat nyata.

Pada siang hari angin yang bertiup angin lembut plus suara ombak yang akan membuat setiap pelancong yang datang. Banyak pelancong sengaja menunggu di Pantai di Sumur-Sumur Tiga untuk menikmati matahari terbenam yang indah yang kelihatan lebih jelas dan nyata.

Pantai juga terkenal dengan gelombang dan hembusan angin yang kuat dengan luas, pemandangan laut tanpa batas. Kedudukan pantai menghadapi Selat Melaka adalah salah satu sebab dari besarnya gelombang di sini.

2. Lokasi

Pantai Sumur Tiga adalah keindahan tersembunyi di Weh Pulau adalah tujuan wisata yang terletak di dalam Daerah Le tidak Kampung Sukajaya, Sabang, Aceh. Tempat wisata yang kau harus mengunjungi semasa bercuti ke Pulau Weh.

3. Akses

Anda hanya perlu sekitar 20 minit untuk mencapai Pantai Sumur Tiga jika anda berangkat dari Pelabuhan Balohan di Sabang. Jika anda berangkat dari pusat kota Sabang anda hanya butuh 10 menit untuk mendapatkan di lokasi. Anda boleh menggunakan kenderaan untuk mendapatkan ke tempat wisata.

Semasa dalam perjalanan mata anda akan menjadi manja dengan indah pokok-pokok tropika berbaris di sepanjang jalan. Angin sejuk boleh menambah suasana menjadi lebih menyenangkan untuk merasakan. Jalan itu tidak terlalu sesak oleh pengendara menambah keamanan anda untuk menikmati pemandangan yang tidak boleh terlepas. Perjalanan ke berdekatan tarikan pelancong yang satu dijamin tidak untuk membuat anda bosan.

4. Tempat Wisata di Pantai Sumur Tiga

Pantai Sumur Tiga digelar sebagai Hawaii Indonesia kerana kecantikan yang sangat menarik. Selain boleh menikmati panorama keindahan pantai yang cantik dan mempesona, anda juga dapat menikmati berbagai tempat di pantai ini. Berikut adalah beberapa tempat wisata yang kau boleh lakukan ketika bercuti di pantai ini.

Snorkeling dan Menyelam

Snorkeling dan menyelam adalah satu aktiviti yang sangat populer dengan pelancong di Pantai dengan Sumur Tiga. Keindahan terumbu karang di bawah permukaan laut akan membuat anda dipukau dalam satu pandangan.

Sekitar pantai, kau juga boleh sewa snorkel gear dan menyelam pada harga yang sangat murah. Anda juga boleh disewa perahu untuk mencapai tempat snorkeling dan menyelam. Juga ada beberapa tempat yang menyewa perahu sekaligus.

Anda harus bermain snorkeling dan menyelam pada waktu tertentu tentu saja, pelancong disarankan untuk bermain di sore hari karena di pagi gelombang di Pantai dengan Sumur Tiga agak besar.

Catat Ulasan for "Pantai Sumur Tiga, Pantai yang paling indah di Hujung Indonesia"